|
Un veac mai tarziu, am avut placerea de a analiza materialul :”Constructia si exploatarea liniei Marasesti-Panciu, cale normala de 18 kilometri lungime”, studiul ce a stat la baza constructiei liniei. Documentul prezinta motivatia acestui demers temerar si toate achizitiile necesare functionarii liniei, de la cumpararea sinelor pana la lista de personal si salariile. Acest mic studiu reprezinta o radiografie extrem de completa a liniei, a organizarii exploatarii, a costurilor alocate achizitionarii diverselor materiale si a eforturilor depuse pentru deschiderea ei.
“Calea ferata Marasesti-Panciu va avea lungimea normala de 1,435 intre sine. Aceasta dispozitiune va permite trecerea fara transbordare a marfurilor si a vagoanelor, de pe linia noastra, pe reteaua Statului si vice-versa. Cu chipul acesta traficul va fi mult usurat, inlaturandu-se in acela-si timp si cheltuielile de transbordare a marfurilor. Lungimea totala a liniei este de 18 kilometri. Ea incepe din statia CFR Marasesti, si ajunge la Panciu facand un inconjur din cauza pantei prea mari a terenului, inconjur care serveste in acelasi timp pentru a deservi tot traficul regiunei. Orasul Panciu astadi, este centrul cel mai insemnat al exploatarii viticole din tara. Indata ce calea ferata va fi construita, Panciu va deveni in acela-si timp si centrul comercial pentru desfacerea marfurilor si a tuturor ptoduselor regiunei, produse cari astadi nu sunt exploatate, din cauza distantei prea mari de la locul de productiune pana la Marasesti, care e cea mai apropiata statiune de cale ferata.”
La vremea respectiva regiunea viticola Panciu era cea mai importanta din tara (3627ha) si pana la constructia liniei vinul lua drumul Marasestiului pe care, pretul transportului ajungand la 80 lei vagonul, in vreme ce pe drumul de fier fiind in jur de 20. Zona pe care o deservea linia era extrem de populata. La linie a avut acces si populatia zonei. Conform datelor oficiale din 1900 si pastrand vechea denumire a localitatilor linia ar fi fost un mijloc de transport convenabil pentru cei 2785 locuitori ai Panciului, 1824 locuitori la Cracea de Sus, 1877 la Crucea de Jos, 2249 Straoanele de Jos, 2344 Straoanele de Sus, 1234 la Diocheti pentru a selecta doar cateva localitati din imediata apropiere a liniei.
Nu sunt de neglijat nici exploatarile forestiere din zona, studiul estimand o suprafata de aproximativ 30.000 ha de padure. din care doar oi mica parte se puteau exploata “datorita scumpetei exploatarii cu carul, de oare ce carausii prefera transportul lesnicios al vaselor cu vin”. Traficul estimat ar fi fost de aproximativ 800 de vagoane pe an lemne de foc si 200 vagoane lemn de constructie (s-a luat in calcul un vagon standard de 10t).
Se prevedea si deschiderea unei balastiere langa albia Susitei (realizata insa mai tarziu si dezafectata in ultimul deceniu) dar si extinderea viitoare a liniei de la Panciu pana la Soveja, prin baile Vizantea urmand a prelua si traficul turistic. Un alt plan indraznet prevedea si o ramificatie catre Vidra care ar fi preluat produsele viilor din regiuea respectiva si la care linia de la Odobesti nu a mai ajuns precum si imensele rezerve de lemne din zona montana Vidra estimate la 10.000 ha. Din pacate, dincolo de Panciu nu a mai fost realizata nici o cale ferata normala, Soveja fiind legata de Marasesti prin drum de fier, insa de cale ingusta.
Inca de la inceput s-a prevazut ca linia Sociatetii Vrancea sa fie deservita de 4 perechi de trenuri mixte compuse din 2 vagoane de persone si 5 de marfa.
Societatea avea la deschidere in parc 2 locomotive achizitionate cu 22000 lei/buc (din pacate pana acum nu am reusit sa determin care sunt cele 2 masini, unele surse indicand ca ar fi vorba de foste locomotive CFR altele de 2 locomotive tender Borsig) alimentate si adapostite intr-o remiza construita langa remiza circulara CFR din Marasesti), 2 vagoane clasa a 1/2, 2 vagoane clasa a 3-a, un vagon de bagaje, 8 platforme, 2 vagoane inchise precum si 2 vagonete. Vagoanele de calatori ale societatii sunt foste CFR folosite initial de societatea engleza Barkley pe prima linie din Vechiul Regat, Filaret-Giurgiu si cumparate in 11 august 1903. Locomotivele erau alimentate in remiza CFR Marasesti care probabil facea si reparatiile usoare. La Marasesti se efectuau reparatii la locomotivele CFR inca din 1895. Conform legii de exploatare a liniilor private, avizele de circulatie pentru materialul rulant al societatilor private erau date de personalul abilitat CFR.
Personalul care deservea linia era format din:
personal administrativ: un inginer sef de serviciu, un casier “comtabil”, un “amploiat de biurou”, un servitor de biurou
personal de exploatare: 2 sefi de gara, 2 magazioneri, 1 conductor
personal de tractiune: 1 mecanic, 2 fochisti, 2 franari
personal de intretinere si supraveghere a liniei: 1 sef de echipa, 5 lucratori de echipa si 4 cantonieri
Consumul de combustibil era prevazut a fi de 0.003t la kilometru. Paradoxal, vreme de un veac, numarul mediu de trenuri mixte care au circulat pe aceasta cale ferata, atat sub adiministrare privata cat si sub administrarea CFR a fost de 4.
Linia a fost construita din sine de 24 prinse prin eclise, crampoane si “bulone” pe 21600 traverse de stejar, 10 schimbatoare de cale si alte 10 incrucisari. S-au folosit 30t de eclise, 24700 “bulone” si 16,5t de crampoane. Despre constructia liniei nu se cunosc foarte multe. Inclusiv data deschiderii liniei este inca neclara. Din informatiile existente s-a identificat locomotiva Krauss 3370/1896 tip Bt-n2 cu numele Speranta si ecartament 785mm care a fost livrata catre N. Gabrielescu, locomotiva ce a putut fi folosita la lucrarile de constructie a liniei.
Initial, linia avea urmatoarele constructii necesare exploatarii in ordinea in care se succedau de la iesirea din gara CFR Marasesti spre Panciu:
halta Marasesti (suma alocata initial constructiei: 5000 lei. Mai jos vor fi prezentate sumele alocate initial si celorlalte constructii)
halta canton (500 lei)
canton (300 lei)
statia Crucea de Jos (1000 lei)
halta Razoare si canton (1000 lei)
canton (500)
halta Diocheti si canton (1000 lei)
canton (500 lei)
statia Panciu. (6000 lei)
A mai fost nevoie de 2 gabarite, un pod bascula, 17 pietre kilometrice, 178 pietre hectometrice 43 de table pentru rampe si pante, 400 pietre de hotar, 5 semafoare, amenajarea a 26 pasaje de nivel si organizarea telegrafului, mijloc de siguranta a circulatiei pe care linia l-a avut de la bun inceput. Realizarea liniei a impus exproprierea a 281941 mp teren arabil, 48093 mp de vii si refacerea gardurilor de delimitare, zidirea a 18 podete peste apele strabatute, construirea unei magazii de lemn de brad pentru materialele intretinerei si o locuinta pentru seful de echipa in halta Marasesti, din zidarie de caramida pe soclu de piatra, invelita cu tigle.
|