|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Semnalizarea liniei Panciului reflecta evolutia sistemelor de semnalizare feroviara pe liniile din Romania, chiar daca, in prima parte a existentei ei, linia a fost exploatata de o antrepriza privata.
Conform proiectului inaintat in 1900, la constructia liniei s-a prevazut montarea a 5 semafoare manuale. Nu stiu astazi locul unde acestea au fost montate, insa ar corespunde celor 5 halte pe care linia le-a avut initial : Marasesti SAV (dupa 1936 halta Vrancea), Crucea de Jos, Razoare, Diocheti si Panciu. Toate macazele (initial 10) erau actionate manual. Tot la constructia liniei s-a prevazut si telegraful. In 1904 s-au prevazut si 4 cantoane intermediare. Doua intre halta Marasesti SAV si halta Crucea de Jos, unul intre Razoare si Diocheti si ultimul intre Diocheti si Panciu. In afara acestora atat halta Razoare cat si halta Diocheti aveau prevazut un canton pe langa cladirea statiei. Desi construita acum un veac, linia avea toate elementele de semnalizare actuale: pietre kilometrice, pietre hectometrice, table pentru rampe si pante, pietre de hotar (care delimitau proprietatea SAV de alte proprietati particulare), semafoare, pasaje de nivel si telegraf.
Instalatiile initiale au fost complet distruse in timpul primului razboi mondial si greu refacute in perioada interbelica. Telegraful tip Morse a fost primul refacut dupa 1920, acesta supravietuind pana in anul 1961 cand a fost inlocuit cu instalatia telefonica pentru linie libera. Aceasta instalatie a fost extinsa si la ramificatia care pornea din halta Crucea de Jos si ajungea in balastiera raului Susita. In 1924 (informatie ce necesita confirmare) statia Panciu a fost dotata cu semnale de tip Banovici (tratate pe larg in pagina destinata semnalizarii pe linia Focsani-Odobesti). Acestea au functionat pana in anul 1956 cand au fost inlocuite cu semnale mecanice si s-au introdus instalatiile cu chei fara bloc. Semnalele mecanice au supravietuit pana in 2003 cand au fost dezafectate. Catargele acestora vor disparea si ele in anul 2006. In statiile intermediare, Crucea de jos si Diocheti, circulatia s-a facut pe baza de cale libera.
Din fericire, in octombrie 2003 am surprins pe pelicula cateva imagini ale instalatiilor din statia Panciu. O luam mai tarziu, linia a fost inclusa in lista cailor ferate din reteaua neinteroperabila si aceste instalatii au fost dezafectate. De atunci a inceput procesul de distrugere sistematica a elementelor caii ferate Marasesti-Panciu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In fotografia din stanga, semnalul de iesire din Panciu, perfect functional, asa cum arata in 13 septembrie 2003 si dreapta, dezafectat in iulie 2004. Instalatia fusese dezafectata si din semnalul de iesire din statia Panciu mai exista doar catargul. Acesta a disparut undeva la sfarsitul anului 2006.
In fotorgafia de jos-stanga, semnalul de intrare in Panciu, complet si functional, asa cum era vazut de mecanicii care urcau dealul Panciului in septembrie 2003 si jos dreapta, dezafectat in iulie 2004. Lesne de observat si disparitia telegrafului (vizibil in stanga imaginii), complet dezafectat pe toata lungimea liniei. Si acest catarg de semnal a disparut astazi, precum si orice urma din contragreutatea lui.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linia Panciului in ultimul an de “normalitate”. Acelasi semnal de intrare in statia Panciu, amplasat inaintea curbei de intrare in statie (km 17,2). Contragreutatea semnalului, situata aproximativ la km 17,1 se poate vedea in imaginea de mai jos. Din telegraf nu au mai ramas astazi decat cateva urme... Din fotografii se poate distinge starea impecabila a liniei, complet consolidata in 1999.
|
|
|
|
|
|
|
In 2007 intreaga linie este acoperita de doua semnale: semnalul de intrare in statia Panciu (stanga jos) care avertizeaza ca urmeaza intrarea in statia Panciu si ca viteza trebuie sa fie maxim 30 km/h in linie directa si 15 km/h pe linie abatuta si care se afla la Km 17, si prevestitorul statiei Marasesti, aflat la km 2,1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cam tot ce se mai poate gasi astazi din telegraful liniei, fotografiat in toamna lui 2003, sunt “radacinile” stalpilor din lemn. In iulie 2004, la cateva luni de la inchiderea liniei cativa stalpi inca mai existau insa fara fire si terasamentul liniei era plin de cioburi de la izolatorii aruncati in sina... In fotografia din dreapta jos sunt ultimele urme ale traseului telegrafic. Acestea existau in vara lui 2007 pe ramificatia Crucea de Jos-balastiera Susita. Langa stalpul din lemn se obserba rambleul liniei care dupa ce urca din albia Susitei ajungea in halta Crucea de Jos.
|
|
|
|
Gara Panciu a ramas astazi fara personal. Cabina acarului, existenta la instrarea in statie a inceput sa dispara si caramida refolosita in diverse constructii locale. Astazi macazele sunt simple. Nu mai exista cine sa le asigure in statie inaintea venirii trenului. Sistemul de inchidere cu chei a fost demontat dupa ce gara a ramas fara acari. La intrarea trenurilor in statie pozitia macazelor este verificata de seful de tren care piloteaza garnitura pana la oprirea in statie.
|
|
|
|
Traseul dificil al liniei a impus amplasarea a numeroase indicatoare de declivitate si semnale de fluer. In fotografia de jos, 754 in halta Diocheti intr-o frumoasa dimineata de iulie si abundenta de semne ce ii ghideaza drumul: indicatorul de declivitate, cel care cere strangerea lamelor plugului de zapada, borna kilometrica si, in planul doi, indicatorul de fluier.
|
|
|
|
toate elementele prezentului site sunt protejate prin drept de copy-right catalin pavel
|
|