Garile mici si liniile secundare au un farmec aparte. Nu impresioneaza prin trenurile celebre ce au strabatut candva peroanele, nici prin viteza locomotivelor ce au suierat in drumul lor grabit. Farmecul lor vine din pitorescul arhaic pe care de multe ori aceste linii inca il mai pastreaza, pentru ca, in ciuda vremurilor a oamenilor si a timpului, ele inca mai au ceva din parfumul inceputurilor cailor ferate in Romania.
Din linia principala Bucuresti-Buzau-Marasesti, ca parte a magistralei ce leaga Bucurestiul de principalele centre urbane din Moldova, se desprind multe linii industriale, aparute ca urmare a dezvoltarii economice din anii ’70 si ’80, mare parte ingropate astazi de vegetatie si nepasare si cateva linii secundare, “de interes local” cum au fost ele numite in momentul deschiderii lor. Istoria acestora a depasit veacul. Despre una din aceste linii voi incerca sa fac o mica schita monografica. A fost numita la deschidere “linia vinului”, si nu masura mai mult de 11 km.
Am ales acesta linie din mai multe motive:
In primul rand pentru ca istoria celor doua gari de pe acesta linie Focsani si respectiv Odobesti, nu este numai istoria a doua cladiri feroviare. Am incercat sa scriu despre ele insa momentele de dezvoltare ale acestora pot fi generalizate pentru multe gari din Romania, nascute intr-un veac in care “toate erau de facut”. Am incercat sa subliniez acest lucru prin analogii cu alte gari din tara, care mai pastreaza inca marturii asupra evolutiei caii ferate in timp.
Un alt motiv il reprezinta faptul ca o mica monografie a acestei linii poate surprinde mai multe aspecte. Ma refer la istoria unei gari aflate pe o linie principala-Focsaniul-cu un trafic mereu in crestere de-a lungul timpului si care a resimtit imediat orice dezvoltare a materialului rulant sau a instalatiilor de semnalizare.
Pe de alta parte voi incerca sa cuprind ceva din lumea mult mai linistita a unei linii secundare romanesti, cu drumul ei molcom si niciodata grabit printre sate, insensibila parca la tumultul garilor mari.
Si nu in ultimul rand ma voi opri asupra liniei inguste care a legat Odobestiul de satele din podgorie, parte a unei retele de linii inguste pe care Romania a avut-o candva, o comoara aproape complet pierduta astazi.
|