bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
locomotive

Serii de locomotive si automotoare care au facut serviciu pe linia Focsani-Odobesti

Astazi este aproape imposibil sa determin toate seriile de locomotive care au facut serviciu vreme de un veac pe mica linie a vinului. Remiza Focsani a fost prea mica pentru a se regasi in documentele vremii, pentru ca cineva sa fi scris despre ea. Si totusi, din 1893, anul deschiderii liniei si pana in anii ‘80, locomotivele depoului Buzau au fost acelea care au asigurat tractiunea trenurilor de calatori, marfa sau mixte, prin gara Focsani si spre micul targ dintre vii. Analizand informatiile (din pacate destul de sumare) care au mai ajuns pana la noi, am putut stabili principalele serii de locomotive si automotoare care au circulat pe aceasta sectie. Sunt absolut convins ca nu am mentionat aici toate seriile care au facut trafic pe linia Focsani-Odobesti din 1893 si pana astazi, pe masura ce informatii noi vor aparea, le voi adauga. Materialul cuprinde doar acele serii de locomotive despre care am informatii certe. Nu am cuprins aici locomotivele care au facut serviciu pe linia Buzau-Focsani-Marasesti, printre care superbele Pacificuri....

locomotiva Focsani

locomotiva nr. 59 Focsani, care face parte din seria CFR 51-105, construite in 1869 si aduse in Vechiul Regat de concesiunea Stroussberg si destinate traficului de persoane sau mixt. Locomotiva 59 este de tipul B1-n2 si a fost construita de fabrica de locomotive Georg Egestorff din Hanovra cu numarul 359/1869. In septembrie 1904 locomotiva se afla pe liniile Inspestiei de Tractiune Buzau, alaturi de locomotivele nr. 55, 56, 71, 72, 78, 90, 91, 92, 95 si 96. Locomotive din aceasta serie au fost folosite si de Serviciul Lucrari Noi la realizarea liniilor de “interes local”.

565 in gara marasesti, probabil 1910

locomotiva 565, fosta 172 Hercul, construita de Steg in anul 1875, cu numarul 1359, aici in gara Marasesti. Locomotive din acest tip au fost utilizate pe linia Focsani-Odobesti si Buzau-Marasesti, pentru traficul de marfa si mixt. In anul 1904 depoul Buzau avea in parc locomotivele cu numarul: 560 Valcea (Steg 1354/1874), 561 Zimnicea (Steg 1355/1874) si 576 Filipesti (Steg 1406/1875). Sunt locomotivele care au asigurat traficul mixt al liniei Focsani-Odobesti pana la aparitia in parcul depoului Buzau a locomotivelor din seria 597-680. In 1893, serviciul Lucrari Noi, cel care a construit linia Focsani-Odobesti, avea in dotare si locomotivele 593-596, acestea fiind probabil folosite in anii constructiei.

Locomotiva 676 (C-n2 construita de uzinele Hanomag aici impreuna cu tenderul 617) a facut parte din seria CFR 597-680. Locomotivele acestei serii au fost comandate de CFR dupa 1890, datorita nevoilor crescande de trafic, si au fost folosite pe toate liniile cu profil usor din Vechiul Regat. Locomotivele s-au dovedit extrem de fiabile, fiind folosite pentru traficul de marfa si cel mixt. Tocmai datorita rezultatelor extrem de bune in exploatare CFR a lansat o a doua comanda de locomotive din aceasta serie, acestea fiind inmatriculate cu numerele 688-743 si construite intre 1899-1907. La 1 septembrie 1904, inspectia IV tractiune Buzau avea in parc locomotivele: 649, 650, 653, 658, 660, 662, 664, 688, 689, 690, 691, 697, 698, 699, 712, 713, 722, 724, 728, 729. Singura locomotiva care a spuravietuit pana astazi este locomotiva 620 “Murgeni”, pastrata acum in cadrul depoului Sibiu.

locomotiva 1483 din seria CFR 1441-1499, construita special pentru trenurile mixte. Inaintea intrarii Romaniei in primul razboi, depoul Buzau avea in parc locomotivele 1441, 1442, 1444, 1454, 1455 si 1456. Acestea au facut serviciu pe toate liniile cu profil usor si mediu din Romania, inclusiv Buzau-Marasesti si Focsani-Odobesti. Astazi se mai pastreaza in depoului Sibiu, locomotiva 1493. Fotografie din colectia ing. Serban Lacriteanu.

324.497 in Buzau

Locomotivele seriei ungare 324, au ajuns in Romania in contul datoriilor de razboi dupa prima conflagratie mondiala. Exemplarele ajunse in tara, s-au constituit in seria CFR 324 care initial a numarat nu mai putin de 499 de locomotive din totalul de 905 construite la Budapesta. In 1935 mai erau in exploatare 467, unele exemplare fiind folosite pana in 1978. Extrem de fiabile, au fost locomotive universale, remorcand atat trenuri de calatori cat si mixte sau de marfa. Au fost repartizate tuturor depourilor mari din tara, pentru liniile cu profil usor si mediu, inclusiv in Basarabia. Unul din depourile care a avut un numar mare de locomotive seria 324 a fost depoul Buzau. Dintr-o informatie aflata intr-o biblioteca din Budapesta, ce necesita o reconfirmare, locomotive din seria 324 au ajuns la Focsani in timpul ocupatiei germane, in 1917. Dupa terminarea razboiului si casarea masiva din anii ‘20 a locomotivelor din vechile serii Haswell, seria MAV-CFR 324 a preluat tractiunea garniturilor de calatori sau mixte pe linia Focsani-Odobesti pana in anii 1970 cand au fost inlocuite de locomotive diesel. Un amanunt interesant il reprezinta faptul ca in 1920 locomotiva 324.613 apartinea Sindicatului Viticol Putna, societate infiintata prin Decretul Regal 943 din 12.11.1919 si care avea sediul la Focsani. In fotografie este locomotiva 324.497 din parcul depoului Buzau, surprinsa pe pelicula cu trenul de Nehoiasu in 1978. In 1967 in parcul depoului Buzau se aflau 25 locomotive seria 324. Fotografia prezentata face parte din colectia ing. Serban Lacriteanu.

Incepand din anul 1936, pe linia Focsani-Odobesti isi face aparitia un automotor, remiza Focsani fiind pregatita sa primeasca un astfel de vehicol feroviar. Din raportul datat 1 iulie 1937, aflam ca Focsaniul este unul din cele 23 de centre motorizate, care gazduiau la nivel national nu mai putin de 176 de automotoare. Fara a indica numarul, aflam ca la data indicata Focsaniul gazduia un automotor Astra care efectua trafic atat pe linia Focsani-Odobesti, cat si pe Focsani-Marasesti si Marasesti-Panciu ( din vechea seria BCmot 700) ! Automotorul BCmot 710, construit de Astra si pus in circulatie in august 1936 a fost primul automotor gazduit de remiza Focsani. Era un A1 diesel cu transmisie mecanica. Automotorul a facut serviciu la Focsani un an, in 1937 fiind transferat la depoul Cernauti. In noiembrie 1936 remiza Focsani primeste in folosinta un alt automotor Astra, BCmot 81273 (tot un A1 dm). Pe liniile vinului a facut serviciu pana in 1942 cand este trasnferat tot la Cernauti.

Conform Mersului Trenurilor valabil de la 15 mai 1939, intre Focsani la Odobesti circulau nu mai putin de 4 perechi de trenuri automor (pe langa 3 trenuri personale ) intre Focsani si Marasesti 3 perechi de trenuri automotor si intre Marasesti si Panciu 2 perechi de automotoare...Excelent exemplu de interoperabilitate si acoperire in mod eficient a liniilor secundare mici !

In 1949 existau 5 perechi de trenuri automotor pana la Odobesti, o pereche trenuri mixte si o pereche tren personal. Interesant este ca in 1955 nu mai regasim nici un tren automotor. Acestea revin in Mersul de Tren din 1958 cand regasim nu mai putin de 7 perechi tren automotor. In 1961 sunt 5 perechi de trenuri automotor. In 1964 nu mai exista nici un tren automor pe linia Odobestiului, doar trenuri mixte si cursa. Automotoarele nu mai apar nici in 1965 sau 1966 insa revin in 1967.

Din mersul de tren al anului 1967 aflam si despre o cursa Buzau-Odobesti. Astfel,  perechea de trenuri motor 5313-5314 asigurau o legatura directa intre Odobesti si Buzau, oferind servicii de clasa a 2-a. Distanta de la Focsani la Odobesti era acoperita in  22 de minute, cu oprirea din halta Unirea Vrancea. In 1967 in parcul depoului Buzau se aflau automotoarele: 87028 (din vechea serie 87, automotoare construite de Malaxa si avand la baza vagoane de calatori pe doua osii), 934, 946, 954, 956, 963, 970 si 971. In acelasi mers de tren din valabil din 1967 pana in 1968 mai apar pe relatia Focsani-Odobesti 4 perechi de trenuri mixte si 3 perechi trenuri automotor. Din Odobesti, calatorul putea sa-si continue drumul printre vii cu cele doua perechi de trenuri mixte, care l-ar fi dus spre Burca.

Anii ‘70 sunt cei in care automotoarele au disparut pentru totdeauna de pe linia vinului. In 1975 pe linie mai existau doar 2 perechi de trenuri cursa,la fel si in 1978 pentru ca de la inceputul anilor ‘80 linia sa fie folosita doar pentru traficul de marfa si doar in cativa ani sa ma regasim curse de persoane, si acelea circuland cu ordin special.

In fotografia de sus 946, unul din automotoarele care in 1967 era in parcul depoului Buzau si care in acel an circula intre Buzau, Focsani si Odobesti. 4 decenii mai tarziu l-am surprins in Curtea de Arges, asteptand semnalul de plecare in regim de personal spre Pitesti. Curand, acest vehicol feroviar va implini 70 de ani de activitate...

376-fotografie de uzina

Locomotivele seriei ungare 376 au ajuns la CFR in acelasi context ca si seria 324. Inainte de 1918 erau folosite in Transilvania, si dupa Marea Unire au ajuns in contul despagubirilor de razboi in parcul CFR. Seria 376 a fost construita intre anii 1910-1916 de aceleasi uzine MAV din Budapesta, pentru liniile secundare, infundate. Un avantaj al acestor masini tender era folosirea usoara atat pentru mersul cu cosul inainte cat invers, nefiind nevoie de intoarcere la capat de linie. CFR a avut in parc 101 exemplare din aceasta serie. Remiza Focsani a gazduit locomotive din seria 376 pana in 1966. Acestea au remorcat pe linia Focsani-Odobesti toate categoriile de trenuri. In Romania nu mai exista astazi nici unul din cele 101 exemplare .

locomotiva seria 140.200

O locomotiva seria CFR 140.200 fotografie din colectia Valentin Ivanescu, coautor al lucrarii “Buzias, nostalgii feroviare”. Fotografia este facuta in Iasi. 131 de asemenea locomotive au fost in parcul CFR. Construite intre 1920 si 1922 au facut serviciu si pe linia Focsani-Odobesti pana la apusul epocii aburului, in anii ‘70 ai veacului trecut. Din marturiile ing. Serban Lacriteanu, locomotive seria 140.200 ale depoului Tecuci faceau in 1976 serviciu pe linia Focsani-Odobesti. Din pacate, nici un exemplar al seriei nu a fost pastrat pana astazi.

seria CFR 50.100 a fost cea mai numeroasa serie de locomotive cu abur din parcul administratiei feroviare romane, 805 exemplare, construite intre anii 1919 si 1943, atat de fabrici straine (285 exemplare) cat si de uzinele romanesti Resita si Malaxa Bucuresti (520 exemplare). Avand la baza un desen german (G10), au fost prezente in toate depourile din Romania Mare. Destinatia initiala a acestor locomotive a fost tractiunea garniturilor de marfa, insa in mod curent au fost folosite si pentru garniturile mixte sau de calatori. Astfel Uzinele Resita au construit si exemplare cu “iuteala maxima” 70 Km/h viteza care a permis locomotivelor din seria CFR 50.100 sa remorcheze si garnituri de coletarie rapida. Locomotivele seriei 50.100 au fost prezente pe liniile arondate depoului Buzau dupa anul 1925. Odata cu asimilarea in tara a productiei acestor locomotive (1926) seria 50.100 va deveni o prezenta comuna pe toate liniile CFR pana in 1980. In ultimii ani de activitate puteau fi des intalnite la manevra sau pe liniile secundare. Pe linia Focsani-Odobesti locomotivele seriei au fost des intalnite odata cu industrializarea zonei in anii ‘60. Doua locomotive din aceasta serie au fost transferate in 1980 din parcul rece al depoului Buzau la IMC Odobesti pentru a fi folosite ca si cazan de aburi. 50.402 a fost ultima locomotiva cu aburi care a circulat pe Linia Vinului cu ocazia centenarului caii ferate. In 1967 depoul Buzau avea in parc 27 de locomotive seria 50.100.In fotografie 50.345 in Curtea de Arges in iunie 2007.

O alta locomotiva din parcul CFR de origine germana. Locomotivele seriei 230 au circulat pe liniile romanesti din anul 1921 pana in 1981. Un numar total de 361 de locomotive, cumparate de la diverse uzine germane, 139 le Resita si 91 la Uzinele Malaxa Bucuresti, au fost folosite atat pentru traficul de pasageri (principala lor destinatie constructiva) cat si pentru trenurile mixte, coletarie rapida si in ultimii ani de serviciu pentru manevra. Locomotivele seriei 230 nu erau o prezenta obisnuita pe linia Focsani-Odobesti, desi ele au circulat in fruntea trenurilor accelerate si personale prin gara Focsani, inca din anii ‘20. Trenurile accelerate sau de persoane care veneau de la Bucuresti sau mergeau spre capitala erau trase intre Marasesti si Bucuresti de locomotive din aceasta serie. Dupa inlocuirea lor cu locomotive diesel 060-DA, locomotivele seriei 230 au fost folosite la manevra sau pe linii secundare. In 1984 o locomotiva seria 230 (numar neindentificat) era pastrata in remiza Focsani. Probabil fusese folosita la manevra sau pe linia spre Odobesti... In 1967 depoul Buzau avea in parc 24 de locomotive din aceasta serie.

62-1304-5 in gara de nord, acoperita de zapada in 2005

Locomotivele diesel-electrice au, indicutabil, un farmec aparte. Fluerul elvetian a facut mereu deliciul iubitorilor acestei locomotive de aproape jumatate de veac. Construite in aproximativ 1400 de exemplare, locomotivele 060-DA sunt o prezenta comuna in toate depourile care opereaza pe linii nelectrificate. Aproape ca nu mai exista linie in Romania pe care sa nu fi circulat aceste locomotive care incanta si acum prin eleganta. Recunosc ca sunetul motorului este inconfundabil si chiar daca multe din ele au capatat in ultimii ani diverse inmatriculari sau particularizari, raman elegantele locomotive elvetiene de acum jumatate de veac. Locomotivelor 060-DA le-a revenit sarcina de a inlocui locomotivele cu abur. Initial gandita ca o locomotiva de marfa, nefiind dotata cu generator pentru incalzirea trenurilor, DA-ul este utilizat pentru toate categoriile de trenuri, iarna avand atasata un vagon WIT. Prin modificari ulterioare,, locomotivei i s-a marit viteza maxima de la 100 la 120 km/h si a ajuns o prezenta obisnuita si pe liniile de campie in remorcarea trenurilor de calatori. Locomotivele 060-DA au remorcat trenuri de marfa pe linia Focsani-Odobesti chiar daca de multe ori le-am surprins cu doar 5-6 vagoane dupa, in special Eacs-uri aduse la Odobesti pentru a incarca lemne.

Locomotivele diesel-hidraulice de 1250 CP sunt o imagine familiara pe toate liniile CFR. Sunt utilizate atat la manevra cat si la remorcarea trenurilor de marfa, mixte sau de calatori. Parte din ele (inmatriculate seria 80) au fost echipate din constructie cu cazan de aburi pentru incalzirea trenurilor. Au fost construite la Intreprinderea “23 August” dupa 1989 Faur. Pe liniile secundare, pe masura ce numarul lor a fost din ce in ce mai mare, au inlocuit locomotivele cu abur. Ultimele trenuri de calatori catre Odobesti au fost remorcate de locomotive din acest tip. Putinele vagoane care mai sunt duse catre rampa garii Odobesti sunt remorcate de locomotiva de manevra a statiei Focsani.

toate elementele prezentului site sunt protejate prin drept de copy-right catalin pavel

[Home] [Focsani-Odobesti] [inceputul] [din alt veac] [constructorii] [gara Focsani] [remiza] [locomotive] [traficul liniei] [semnalizarea] [la drum] [Odobesti-Burca] [Marasesti-Panciu] [amintiri]