Viteza comerciala a trenurilor de calatori de pe reteaua romanesca de cale ferata era in 1925 de 35.3 km/h pentru trenurile exprese si accelerate, 25.4 km/h pentru trenurile personale si doar 15.7 km/h pentru cele mixte.
Date financiare complete avem si din anul 1935, an de cotitura in care se vorbeste tot mai insistent despre o “criza a transportului pe calea ferata”. Este un an important pentru ca datele demonstrau fara echivoc nevoia unei schimbari in exploatarea liniilor romanesti. Calea ferata avea nevoie de o eficientizare a transportului de calatori in special pe liniile secundare, care nu se putea obtine decat prin “motorizare”. Iata insa care erau datele financiare rezultate din exploatarea liniei Focsani-Odobesti in anul 1935:
Km lungime
|
10.8
|
Mii tone/km
|
39
|
Mii tone brute
|
3210
|
Mii tone nete
|
409
|
Mii calatori/km
|
796
|
Venituri in mii lei din traficul de calatori
|
698
|
Venituri in mii lei din raficul de marfa
|
491
|
Venituri in mii lei din diverse
|
30
|
Total venituri in mii lei
|
1219
|
Cheltuieli in mii lei pentru exploatare
|
984
|
Cheltuieli in mii lei pentru intretinere
|
324
|
Cheltuieli in mii lei pentru administratie
|
300
|
Subventii si creante (mii lei)
|
338
|
Total cheltuieli in mii lei
|
1946
|
Cheltuieli intre venituri si cheltuilei
|
-727
|
Rezultat pe kilometru de linie
|
-67
|
Acest raport, datat 1935, impartea intreaga retea de linii in functie de cateva criterii de eficienta. Un prim criteriu pe care il regasim in acest raport este intensitatea traficului pe un anumit sector de linie. Sunt stabilite din acest punct de vedere 5 categorii de linii. Calea ferata Focsani-Odobesti se afla in a patra categorie. Linia Buzau-Marasesti spre exemplu se afla in prima categorie.
Al doilea criteriu important este coeficient de exploatare. Linia Buzau-Marasesti avea la nivelul anului 1935 un coeficient de exploatare 107 (acest coeficient de exploatare se calcula dupa formula cheltuilei x 100/ venituri) . Concluzia acestui indice: “cu o mica imbunatatire a situatiei economice a tarii vor deveni rentabile”. Coeficientul de exploatare aplicat rezultatelor liniei Focsani-Odobesti este de 160: “ Aceste linii arata deficite considerabile si deaceia, pentru imbunatatirea conditiunilor de exploatare vor necesita in primul rand masuri speciale din partea Administratiei CFR.”
O prima masura de reducere a cheltuielilor liniei in discutie este introducerea pentru transportul de calatori din 1936 a automotoarelor. Acestea, mult mai economice si mai adaptabile comparativ cu locomotivele clasice cu abur, vor fi mentinute pana in anii 60. Primele automotoare fusesera aduse pe reteaua CFR inca din 1907 si folosite in cadrul depoului Piatra Olt. Din lucrarile analizate aflam ca din 1936 automotoarele au fost folosite pe linia Focsani-Odobesti dar si pe Focsani-Marasesti si Marasesti-Panciu. Aceste trasee au fost acoperite cu automotoare pe 2 osii, care ofereau servicii de clasa a II-a si a III-a, dupa standardele de atunci. Intr-o harta intitulata “centre si linii motorizate pe reteaua CFR” si datata 1 iulie 1937 regasim remiza Focsani, care la data mentionata gazduia un automotor Astra (dintre toate centrele mentionate pe harta acesta este sigurul care are in dotare un singur automotor, urmat de depoul Ploiesti cu 2 automotoate care deserveau linia pana la Slanic). Interesant este faptul ca acest unic automotor deservea atat linia Focsani-Odobesti cat si linia Focsani-Marasesti si Marasesti-Panciu. Din datele obtinute primul automotor detasat la Focsani a fost 710 (Construit de Astra in serviciu din august 1936), urmat apoi in noiembrie acelasi an de o alta contructie Astra, 81273. Daca primul automotor era in 1937 deja detasat la Cernauti, cel de al doilea a strabatut “liniile vinului” pana in 1942 cand a fost si el detasat la Cernauti.
In mersul de tren valabil de la 15 mai 1939, este mentionat faptul ca pe linia Focsani-Odobesti din cele 7 perechi de trenuri in circulatie, 4 erau automotoare, reprezentand trenurile 5063/5064, 5067/5068, 5071/5072, 5073/5074. Trenurile 5065/5066, 5069/5070, 5075/5076 sunt trenuri de persoane (deci nu mixte!) remorcate de locomotive cu abur. Daca automotoarele ofereau calatorilor locuri de clasa a II-a si a III-a, garniturile “obisnuite” aveau si clasa I. Distanta era acoperita de automotoare in 11 minute de la Focsani la Patesti si in 9 minute de la Patesti la Odobesti. Pentru a putea acoperi distanta in timpul indicat, cu tot cu o oprire la Patesti automotorul trebuia sa circule cu 40 km/h.
In paralel CFR pune la dispozitia calatorilor o linie regulata de autobuze, care facea legatura intre piata garii din Focsani si centrul orasului Odobesti. Pentru exploatarea acestor autobuza in Odobesti este contruit un garaj provizoriu tip, cu dimensiunile 4m-10m-3,6m (constructie cu pereti dubli de lemn intre care s-a folosit ca izolant un strat zgura).
Criza caii ferate, inceputa in anii ’20 era acum evidenta. Traficul de calatori pe calea ferata, atacat puternic de cel auto, va deveni nerentabil si anii ’30 sunt ani de cautari pentru reducerea costurilor de exploatare si modernizare a parcului feroviar. Razboiul si instaurarea unui alt tip de economie a facut ca aceste calcule de eficienta sa nu mai fie semnificative pana in ultimii ani si secolului XX.
In 1949 pe linia Odobestiului regasim 4 perechi de trenuri automor (5031-5038), o pereche trenuri personal si o pereche tren mixt. Trenurile mixte si personale asigurau servicii de clasa 1,2 si 3 si automotoarele de clasa 2 si 3.
In 1955 au circulat 4 perechi de trenuri mixte (5401-5408) cu servicii de clasa 1,2 si 3. Traseul era acoperit in aproximativ 40 de minute, cu oprire in halta Patesti.
In 1958 pe linia vinului revin automotoarele. Sunt nu mai putin de 7 perechi de trenuri automotor (5035-5048), 2 perechi trenuri personal si o pereche trenuri mixte. Trenurile automotor acopereau distanta de doar 11 km in 22 de minute, cu oprirea in halta Patesti. Acelasi timp era prevazut si pentru trenurile personale in vreme ce trenurile mixte acopereau distanta in 35 minute.
In 1961 erau 5 perechi de trenuri automotor din care o pereche circula de la Buzau la Odobesti si restul de 4 intre Focsani si Odobesti. Inca 5 perechi de trenuri mixt circulau zilnic. Datorita reclasificarii clasa a 3-a a disparut de la CFR, automotoarele si trenurile mixte oferind acum servicii clasa 1 si 2.
In 1964 automotoarele nu se mai regasesc in mersul de tren aferent anului. Existau atunci 4 perechi trenuri mixte si 4 perechi trenuri cursa. Traseul era acoperit in 40 de minute in ambele sensuri, incluzand aici si oprirea in halta Patesti. Unul din trenurile cursa circula din si la Buzau.
In 1965 erau 4 trenuri mixte si alte 4 trenuri cursa. Ca si in 1964 unul din trenurile cursa facea legatura cu Buzaul. Este primul an in care halta Patesti apare cu numele actual : Unirea Vrancea, si putem considera anul 1964 cel in care halta a fost redenumita impreuna cu localitatea pe care o deservea.
In 1966 existau 4 perechi trenuri mixte si alte 5 perechi trenuri cursa din care o pereche intre Buzau si Odobesti.
Anul 1967 readuce pe linia Odobestiului automotorul, existand in acel an 4 perechi de trenuri automotor zilnic alaturi de alte 4 trenuri mixte. Interesant este ca legatura cu Buzau se facea cu automotorul (perechea 5313-5314), insa spre diferenta de toate celelalte automotoare care ofereau servicii de clasa 1 si 2 acest automotor oferea servicii doar de clasa a 2-a ! Trenurile automotor acopereau distanta Focsani-Odobesti in 22 minute si cele mixte in 30 minute.
Anii ‘70 sunt sinonimi cu inceputul sfarsitului. Traficul auto a reusit sa domine calea ferata datorita distantei mici intre Focsani si Odobesti.
In 1975 pe linia vinului odobestean mai regasim doar 2 perechi de trenuri cursa (5471-5474) care oferea servicii de clasa 1 si 2. Traseul era acoperit in 18 minute, incluzand aici si oprirea in halta Unirea Vrancea.
In 1978 si aceste 2 perechi de trenuri cursa nu mai sunt obligatorii, acestea circuland doar cu ordin special.
In 1979 linia este doar mentionata in harta CFR insa nici un tren de persoane nu mai circula intre Focsani si Odobesti. Situatia este identica si in 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988 si 1989.
In 1984 in remiza Focsani exista in asteptarea casarii o locomotiva din seria 230. Probabil seriile 230 si 50.100 au fost ultimele locomotive cu abur care au circulat de la Focsani spre Odobesti si au efectuat manevra pe liniile garii Focsani si pe cele aflate in constructie spre diversele obiective industriale aparuta in municipiu. Anii ’70, cu exodul masiv de populatie de la sate catre centrele urbane fortat industrializate, au determinat introducerea in trafic a trenurilor personale remorcate de locomotive diesel.
Dupa 1989 Focsaniul s-a intors la stadiul de oras de comercianti, industria aproape a disparut, si una din primele victime ale crizei economice a fost calea ferata. Trenurile de marfa erau remorcate, si inca mai sunt uneori, cu locomotive 060-DA sau 040-LDH desi tonajul acestor trenuri nu justifica folosirea acestui tip de locomotiva. Astazi, putinele vagoane care mai sunt duse pana la rampa garii Odobesti sunt remorcate in general de locomotiva de manevra a garii Focsani. Rugina insa de pe ciuperca sinei spune insa oricui ca acest lucru se intampla din ce in ce mai rar.
Criza economica si rezultatele extrem de slabe ale liniei, exploatata din nou in 1991, 1992 si 1993 cu trenuri mixte, au determinat inchiderea acesteia pentru traficul de calatori si intrarea in conservare a cladirilor feroviare incepand din 29 mai 1994. Traficul auto a castigat lupta. Este evident ca astazi o astfel de linie nu ar fi rentabila decat prin traficul de marfa, traficul de persoane fiind acoperit acum complet pe cei 11 km care despart Focsaniul de Odobesti pe sosea, in doar 20 de minute, de curse regulate care pleaca din Focsani din 10 in 10 minute. Nu este insa mai putin adevarat ca nu a existat nici un interes pentru rentabilizarea acestei linii, eventual prin revenirea la utilizatea in mod economic a automotoarelor uitate vreme de jumatate de veac. Aceste tip de vehicul feroviar este singurul care poate reduce din costurile de exploatare ale unei linii de doar 11km, care nu justifica in nici un fel utilizare garniturilor clasice remorcate de locomotive de 2100 CP (060-DA) sau 1250 CP (040-DHC).
|